AI BAREN vill bli en av de arenor där det nya formas
AI förändrar spelplanen för e-handel i grunden. Algoritmerna styr redan våra flöden, rekommendationer och kundresor. Men nu är det inte längre kunden som klickar hem produkterna, utan AI-agenterna som fattar besluten och genomför köpen.
Det var i det här skiftet idén om AI BAREN föddes.
Bakom initiativet står Untangle Collective och Ghostar Agency. Vi fick en pratstund med Sophia Båge och Bengt Wessborg intiativtagare och profiler som båda har lång erfarenhet av e-handel, men från olika håll.
Untangle har sin spets inom Dataanalys, CRO och Optimering av Performance Marketing för ehandel. Ghostar är experter på AI och Utveckling. Tillsammans ville de skapa något de kände som saknades i branschen: en öppen, inkluderande mötesplats där nyfikna ledare, marknadsförare och e-handlare kan utforska AI tillsammans.

– “Vi har länge levt med AI-kurerade köpresor, algoritmer och blackbox, men utvecklingen går så fort just nu. Då behövs ett forum för att diskutera vad det faktiskt betyder och hur vi skall optimera vår affär mot det skiftet.” säger Sophia
För Bengt, som också driver en av Sveriges största poddar om AI: Snacka om AI tillsammans med Jacob Rudbäck, är AI BAREN en naturlig förlängning av det han gör i podden: att sprida kunskap, förklara tekniken och göra den tillgänglig.
– “Många företag fastnar i tekniska frågor eller i vilka verktyg de ska välja. Med AI BAREN vill vi hjälpa till att flytta fokus mot värdeskapande initiativ och vad vi faktiskt kan göra här och nu.”
Och just det där, att göra AI begripligt och praktiskt användbart , är kärnan i AI BAREN. Det är en plats där erfarenheter delas, idéer växer och där man får energi av att höra hur andra kämpar med samma frågor. Varje träff kombinerar mingel, workshops och öppna samtal. Det bygger vidare på något både Sophia och Bengt brinner för: att sprida kunskap.

Dessutom finns ett starkt utbildningsperspektiv. Både Untangle och Ghostar är engagerade i yrkesutbildningar på Berghs School of Communication och IHM, och de tycker det är självklart att inkludera även studenter i samtalet.
– “De är framtidens e-handelsledare. Att de får ta del av kunskapen och nätverket från AI BAREN redan nu är en investering i hela branschen,” säger Sophia.
Med tre välbesökta AI BAREN-träffar i ryggen, både i Stockholm och Göteborg, är intresset tydligt. E-handeln är mitt i ett paradigmskifte, och AI BAREN vill bli en av de arenor där det nya formas – tillsammans.
Nästa AI BAREN hålls den 22 oktober i Stockholm, med temat AI Commerce.